En dårlig deal!

IMG_2415

 

I februar kommer frøkatalogene.

I februar da er jeg i fyr og flamme – og optimistisk og engasjert. Og smiler – nesten – selv om regningen lyder på 700 kr.

Optimistisk og fyr og flamme var jeg denne februar også! Jeg bladde, krysset av, bestilte frø både til blomster og til grønnsaker. Og frøene kom. Og jeg for-kultiverte. Og jeg bar planter inn og ut for å herde dem. Første dag to timer ute, andre dag 4 timer ute osv  før de fikk sin permanente groplass i tre gode karmer jeg hadde fått gratis av en entreprenør jeg kjenner.

JODA, jeg var fremdeles optimistisk. OG gledet meg til egenproduserte og totalt økologiske middagsgrønnsaker.

Så kom STORM nr en fra nord. Min bedre halvdel er god som alltid, og fant noen skiferheller som skulle brekke av den verste vinden. Så var det til å spyle bort saltet som alltid kommer dansende med vinden om det ikke regner.

 

IMG_2414

Så kom de sleipe. Svarte, brune, beige og grå. De kom glidende over kanten og begynte å forsyne seg. Spesielt av de som har kål i navnet. Salatløken og fenikkelen fikk stå i fred. Da var det bare å lage mixdur; halvt av salmiakk og halvt av vann, plukke (æsj) og spraye. Det virker det. Jeg hadde også laget en ugjennomtrengelig mur , trodde jeg, av grovsalt rundt kassene. Det fungerte det også helt til det regnet bort. Etter regnet var det bare å plukke og spraye igjen. Kanskje ikke så fint å ta livet av et levendes kryp på denne måten? Men de er så ekle atte!!. Jeg klarer ikke å spa opp noen medfølelse med dem.

Så kom MØLLEN. Den tenkte jeg ikke var så farlig, selv om det flagret opp en hvit sky hver gang jeg rusket litt i grønnsaksbladene. MEN til og med den liker å spise tydeligvis. Den spiser på bladene og lager hvite felt, stresser planten rett og slett.

Jeg fikk et godt råd – spray med hvitløksvann! Joda rådet virket det. MEN det var en pine å lage dette vannet….. Det bestod av knuste hvitløksbåter blandet med et glass vann, kokt i 20 minutter! Å du og du for en odør…… i hele huset. Jeg ga opp etter 5 min, for da luktet det så hvitløk både her og der at jeg lurte seriøst på om jeg i det hele tatt kunne gå på jobb dagen etter! Dessuten føyk det derre hvitløksvannet så vide omkring at buksebeina mine stinket noe grusomt. Vurderte en egen oljebukse til formålet! Men det virket – helt til regnet kom – da var det på an igjen…

Så kom STORM nr 2 fra sør. Da fant min snille bedre halvdel fram enda flere skiferplater. Da knakk to høye, flotte planter som skulle bugnet av store grønne bønner…

Så kom saksedyrene. Kravlende over kantene…..horder. Jeg prøvde meg på mixsduren bestående av salmiakk. Men den tok de ingen notis av. De fortsetter å kravle og gnafse…….

Så nå er jeg så stresset av all denne økologiske og dyriske affæren, at jeg har bestemt meg for at dette er første og siste år. Neste år skal jeg plante tistel i kassene mine!

Neste år skal jeg  dessuten kaste frøkatalogen før den kommer i hus!

 

 

 

 

Leave a comment