O salige stund uten like….

-Skal si  jeg gleder meg  til det skal skje! sa jeg til min kollega da vi hadde pause sammen en dag.

Min kollega så på meg og lurte nok på hva det var jeg gledet meg sånn inni hampen til. Kunne det være lottogevinsten? Eller kanskje ferien som lurte rett bak hjørnet…… Eller muligens at slutten på arbeidsdagen kunne skimtes noen timer der framme.

-Hva er det du gleder deg så veldig til da? spurte hun.

-Jo du skjønner det at når du og jeg kommer til Himmelen, da skal vi slippe å rydde for det har vi gjort så mye her nede på jorda.

Ikke en dag uten, som VG sier. Visst kan de søte små være flinke, men det er ikke til å fornekte at største delen av oppryddingen i en barnehage blir gjort av de voksne. Store sykler er det kjekkeste å rydde synes jeg. Verre er det med 1001 små legobiter som har en utspekulert evne til å rulle under det som det er mulig å rulle under, for så å dukke opp når en tror en er ferdig.

-Nei, tror ikke det, svarte min gode kollega. – jeg har hørt at i Himmelen der skal vi gjøre akkurat det samme som vi gjorde på jorda……..

-Akkurat der tror jeg du tar feil, sa jeg.

-Se det for deg, sa jeg.- Rett innenfor perleporten der sitter du og jeg – på hver vår side av St Peter – på en veldig myk skystol og blafrende, avkjølende vinger på ryggen. Så går Perleporten opp, og hvem andre enn de søte små  og alle andre gidder-ikke-å-rydde slabbedasker står utenfor og vil inn.

-Skal vi slippe dem inn? spør St Peter og ser på deg og meg. Og da skal vi, min gode kollega, si  – ja.

-Dog skal det skje på en betingelse – de må love å rydde like mye her som de lurte seg unna på jorden!  Pluss litt til! nikker vi alvorlig og myndig.

For vi er da ikke tvers igjennom snille. Det er en pitteliten bit inni i oss som er skadefro…..  Snakker på vegne av meg selv nå da…

Min kollega ler, men tror fremdeles på sin egen teori. Slår hennes til og ikke min, så snur jeg og går ut av den derre berømte Perleporten!

Det tror jeg imidlertid ikke blir noe av, for hun har ikke mer vitenskaplig dekning for sin teori enn det jeg har.

OG JEG er sterk i troen!

Leave a comment